Skip to content

Last van Liespijn?

Bij explosieve sporten zoals tennis of voetbal komen regelmatig liesklachten voor. Een vervelende blessure die soms acuut ontstaat maar in de meeste gevallen door langdurige overbelasting. Doordat deze liesklachten langdurig aanwezig kunnen blijven, is het belangrijk om zo snel mogelijk een juiste diagnose te stellen. De juiste behandelmethode daarna kan het herstel ontzettend versnellen.

Een oorzaak van liesklachten kan zijn een irritatie van de aanhechting van een pees of spiervezels. Liespijn kan uitstralen naar de binnenkant van het bovenbeen of zelfs naar uw buikspieren. Bij veel liesblessure is er vaak alleen sprake van een stijf of licht zeurend gevoel na inspanning. Indien dit gevoel wordt genegeerd en er geen maatregelingen worden getroffen zullen de klachten verergeren. Naarmate de belasting toeneemt, door bijvoorbeeld het uitoefenen van een sport zullen de klachten nog meer toenemen waardoor uiteindelijk ook lopen pijnlijk wordt.

Oorzaken van liespijn

Er zijn diverse oorzaken te noemen die kunnen bijdragen aan een liesblessure. Als u één of meerdere van deze onderstaande punten herkend of zelf ervaart, wees dan extra alert.

  • Verstappen of uitglijden tijdens een training
  • Een lengteverschil in uw benen
  • Zwakker buikspieren
  • Zwakker of verkorte spieren aan de binnenzijde van uw bovenbeen
  • Het verhogen van de intensiteit en omvang van uw training
  • Het niet of niet goed uitvoeren van een warming-up voorafgaand aan het uitvoeren van uw sport.

Hoe voorkom je liespijn?

Wanneer u eenmaal een liesblessure hebt opgelopen, is het zeker dat u er wel even zoet mee bent. Dit heeft te maken met het weinig doorbloedde peesweefsel waaruit de lies bestaat. Dit heeft als gevolg dat het herstel langzaam is. Voorkomen is beter dan genezen, zie hieronder een aantal tips die hierbij kunnen helpen.

  • Voorafgaand aan een intensieve inspanning, de tijd nemen om te rekken
  • Voorafgaand aan een intensieve inspanning het uitvoeren van een goede warming-up
  • Het volgen van een goed opgebouwd trainingsschema. Waarbij er op een geleidelijke manier de intensiteit en omvang wordt opgebouwd. Vooral de oefeningen waarbij de liesregio wordt aangesproken zijn belangrijk om aandachtig uit te voeren.
  • Niet meteen voluit een oefening uitvoeren, maar besteed aandacht voor een mooie uitvoering
  • Bij een beenlengteverschil is het belangrijk deze te laten onderzoeken bij een podotherapeut, voor een mogelijk nodige aanpassing in de vorm van een verhoging.
  • Pas spierversterkende oefeningen toe gericht op de buikspieren en de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen in de warming-up.

Behandeling bij de fysiotherapeut

De behandeling van de klachten aan uw bovenbeen is afhankelijk van de oorzaak van de klacht. In de meeste gevallen is het belangrijk te werken aan de volgende punten:

  • Het vinden van een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid
  • Vergroten van de mobiliteit
  • Vergroten van de kracht
  • Vergroten van de stabiliteit
  • Vermijden van provocerende bewegingen

Verder is het belangrijk om tijdens deze behandeling te blijven bewegen, mogelijk aangepast aan de pijn. Na deze beweging is het belangrijk om voldoende rust te nemen. Bij Fysio Ospel kunnen we u begeleiden in dit proces, door samen te kijken wat dit voor u betekend. Een afgestemd programma voor uw klachten zo snel mogelijk verleden tijd te maken.

 

Behandelingen die vaak toegepast worden bij bovenbeenklachten:

  • Oefentherapie
  • Flywheel therapie
  • Mobiliseren
  • Dry-needling
  • Deep tissue massage
  • Fasciatherapie

Heeft u ook bovenbeenklachten die maar niet overgaan? Dan kunnen wij u bij Fysio Ospel mogelijk verder helpen. Samen met u bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij jou past.

Book a Service