Skip to content

Last van hoofdpijn?

Hoofdpijnklachten zijn een veelvoorkomend fenomeen binnen onze maatschappij. We kennen verschillende soorten hoofdpijn met daarbij verschillende verschijnselen en oorzaken.

 

Binnen de fysiotherapie zien we ook verschillende soorten hoofdpijn voorbij komen, denkend aan:

Migraine

Exacte oorzaak van migraine is nog maar weinig over bekend. Wat men wel weet is dat een migraine aanval in gang wordt gezet door een ontregeling van het zenuwstelsel. Je kunt het zien als kortsluiting in de hersenen, waarbij de bloedvaten in het hoofd eerst flink vernauwen om vervolgens daarna sterk uit te zetten.

Spanningshoofdpijn

Ook deze exacte oorzaak is niet bekend, er bestaan veel nog niet wetenschappelijk bewezen theorieën. Een van deze stelt dat deze hoofdpijn veroorzaakt wordt door een combinatie van pijn vanuit de nek en aangezichtsspieren met een pijndrempel die verlaagd is in de hersenen.

Aangezichtspijn

Is de pijn die gevoeld wordt tussen het voorhoofd en de kin, inclusief de oren. Acuut treedt dit plotseling op bij bijvoorbeeld tand- of kiesproblemen. Chronisch komen deze pijnscheuten langdurig en voortdurend terug.

Clusterhoofdpijn

Meest pijnlijke vorm van hoofdpijn. Over het algemeen komt deze vorm meer bij mannen voor. De oorzaak is tot op heden helaas nog niet bekend, wel denkt men al tijden dat de aanvallen iets te maken hebben met de biologische klok.

Chronisch hoofdpijn

een verzamelnaam voor verschillende soorten hoofdpijn. Men spreekt van chronisch wanneer er meer dan 15 dagen in de maand hoofdpijn wordt ervaren

 

Als je last hebt van hoofdpijn, zijn er bepaalde dingen die je zelf kunt doen om de klachten te verminderen:

  1. Probeer te achterhalen wat de oorzaak is van de hoofdpijn en probeer deze oorzaak weg te nemen of te vermijden.
  2. Zorg voor voldoende ontspanning en slaap. Een goede nachtrust kan ervoor zorgen dat je minder snel hoofdpijn krijgt.
  3. Drink voldoende water en eet gezond. Uitdroging en een tekort aan voedingsstoffen kunnen leiden tot hoofdpijn.
  4. Probeer stress te verminderen. Stress kan een belangrijke oorzaak zijn van hoofdpijn.
  5. Doe ontspanningsoefeningen, zoals yoga of meditatie. Deze kunnen helpen om je spieren te ontspannen en je hoofd leeg te maken.
  6. Maak regelmatig een wandeling of doe lichte oefeningen om je spieren soepel te houden en de doorbloeding te verbeteren.

Als deze tips niet helpen of als de hoofdpijn regelmatig terugkomt, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of fysiotherapeut. Wij als fysiotherapeuten kunnen samen met jou de oorzaak van de hoofdpijn achterhalen en een passende behandeling starten.

Behandeling van hoofdpijn

Belangrijke aangrijpingspunten in de fysiotherapie bij hoofdpijnklachten zijn een verkeerde houding of beweging(en). Geregeld is een verkramping van de nek- en schouderspieren aanwezig. Het ontspannen van deze spieren is vaak moeilijk, waardoor de hoofdpijnklachten vaak lang aanhouden. Wij passen passage, stretching, mobilisatie toe om de doorbloeding te verbeteren en de spanning in de spieren te verminderen. Wij helpen je met meer duidelijkheid over jou hoofdpijnklachten en adviseren en geven een voor jou specifieke therapie.

 

Behandelingen die vaak worden toegepast bij hoofdpijnklachten zijn:

  • Massage
  • Stretching/ontspanningstherapie
  • Oefentherapie
  • Medical taping

 

Heb je last van hoofdpijnklachten die maar niet over willen gaan? Dan kunnen wij jou misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we dan of er een (specifieke) behandeling nodig is of welke behandeling het best bij jou past.

Book a Service